Down under, kapitel 1

Ja, vad ska man saga.. Jag citerar Gert Fylking och sager ANTLIGEN! Efter nastan fyra veckor avskarmad fran resten av varlden, mitt i landet ingenstans, har jag antligen atervant till civilisation, till internet, mobiltackning och kontakt med er dar hemma.

Vi borjar val fran borjan.
Jag och danskan drog fran kopenhamn den 13 mars. Resan var kopenhamn-bryssel-abu dabi-singapore-brisbane-rockhampton-kroombit.
Nar vi var framme pa trines andra hem, garden kroombit, hade vi varit pa resande fot i over 42 timmar och hur vi luktade behover jag nog inte ens beskriva.
Kroombit ar egentligen mest en gard, huvudsakliga inkomsten for agarna ar deras kor, som saljs for kott, men en annan sidobusiness ar att de flera ganger i veckan tar emot busslaster med turister, mestadels backpackers, som ar pa resa langs med ostkusten och garna vill uppleva lite vildmarksliv. De far mojligheten att valla getter pa hast, aka runt agorna pa fyrhjuling, lara sig kasta lasso och ha get-rodeo, lara sig smalla med piska, rida pa mekanisk tjur mm mm.
Och i allt detta behovs det forstas nagon som rider ut med gasterna, sadlar och tar hand om hastarna, stadar, diskar, lagar maten, star i baren, och det ar dar vi arbetare kommer in. Vi jobbade ca 5 dagar i veckan, genomsnitt kanske 5-6 tim per dag, och for det fick vi gratis mat och boende.
Jag hade lite svart att passa in pa garden till en borjan da trine var helt van vid allt, kande sig hemma pa en gang, kande de flesta, och jag stod dar som ett fan. Men jag larde snabbt att kanna de andra som jobbade dar och faktum ar att det var riktigt sorgligt att saga hejda till alla nar det val var dags att aka i lordags morse.
Vi har anda bott sa tatt inpa varandra och traffats precis hela dagarna eftersom det inte finns nagot annat att gora eller nagon annanstans att ga. Ett par ganger i veckan akte de in till stan for att handla mat och hade man ledigt da kunde man fa folja med, men annars var man forpassad till garden och det som fanns att gora dar. Min favoritplats blev snabbt poolen, dar tillbringade jag och en tysk tjej valdigt mycket av var lediga tid.

Trine drog vidare soderut efter 3 veckor men vid det laget hade jag redan bestamt mig for var min resa skulle ga, sa jag kopte en bussbiljett norrut med slutmal cairns.
Jag langtar sa huimla mycket efter att ta dykcert i cairns, efter att ha sett foton och hort berattelser sa vet jag att jag kommer alska det!
Jag hade verkligen tur och hamnade pa en jattebra buss fran kroombit, traffade massa trevliga manniskor och lyckades fa hjalp med att hamna pa samma bat som dem till withsunday islands. Sitter for nuvarande pa hostelet i airlie beach och vantar pa batens avfard klockan 2, ser fram emot tre dagar av sol, bad, snorkling, god mat och bara chill! Nar jag kommer tillbaka tar jag bussen norrut igen, nasta stopp blir townsville och efter det ar det cairns.

Jag kommer alltid minnas kroombit med gladje for jag larde mig valdigt mycket dar. Om manniskor, djur, australien och om mig sjalv. Jag har sett vilda kangurur pa 14 km lopturer, blivit forfoljd av en emu (om vilket jag har en mycket roligare historia en annan gang), vallat getter som ett riktigt proffs, vadat med hastarna genom forsen och traffat valdigt mycket intressanta manniskor.
Jag kommer sakna att rida ut och om och om igen forstummas av den underbara utsikten over agorna som stracker sig grona sa langt ogat kan se, jag komemr sakna att vakna upp i min lilla husvagn full av energi och undra vad dagen kommer bjuda pa, jag kommer sakna brent i koket som var sa underbart snall med hansyn till min glutenallergi och alltid fixade egen dessert eller bakade eget brod till mig och visste precis vilken sas eller soppa jag kunde eller inte kunde ata, jag kommer sakna de svala kvallarna vid baren, det iskalla vattnet i poolen mot solvarm hud, jag kommer sakna att alltid ha folk runt mig att hanga med.
Jag forstar varfor trine alskar stallet, for min del racker det dock med ett par veckor, jag har ju redan avverkat en tredjedel av resan och jag har sa mycket mer att se!

Kommentera garna sa blir jag glad.
Saknar er dar hemma!





















Kommentarer
Postat av: Emma

ÅÅÅååh vad roligt att få se lite bilder och äntligen få lite läsning förutom mailen på fejjan! Jag tänker massor på dig och längtar tills vi kan ses igen!



Du ser så himla glad ut på bilderna och det slog mig precis hur glad jag blir av att titta dom!! Jag är så sjukt stolt som vanligt över att du bara drar iväg på egen hand och gör det DU vill! Jag hjärta dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback